.somewhere over the rainbow.

kertomuksia pienten ihmisten suurista kokemuksista.

tiistaina, tammikuuta 02, 2007

the bucket effect

No moro.

Hetki on vierähtänyt edellisestä päivityksestä, pahoittelut siitä. Katotaas mitä on tapahtunut:

Koulun perehdytysviikko oli tosiaan 11. - 15.12. Tutustuttiin vähän kouluun, valittiin kursseja, kierrettiin Penangin nähtävyydet, säädettiin, häslättiin, biletettiin. Jälkimmäisen seurauksena oli allekirjoittaneella yhden perehdytyspäivän vaihtuminen allaspäiväksi. matkalla valaistumiseen.Kurssien valinnassa kriteerinä oli että luentoja ei ole maanantaisin eikä perjantaisin. Tässä lähes onnistuttiin, epähuomiossa otin yhden kurssin (joku tietokantakurssi) jossa on tunnin luento myös perjantaisin. Ajattelin kyllä pudottaa tämän kurssin pois, niin ongelmakin poistuu. Muita kursseja mitä otin: Bahasa Malaysia I (malesian kielen kurssi), Globalization and Cyber Culture, Societies and Culture of Nusantara ja Basic Music Technology. Eli oikeastaan ainoa omaan alaan liittyvä olisi ollut tuo tietokantakurssi. Ajattelin ottaa sen tilalle sukelluskurssin. Siitäkin saa yhden opintopisteen.

Perehdytysviikon jälkeen alkoikin varsinainen lukukausi, ja me lähdimme edeltävänä sunnuntaina Thaimaahan stressiä pakoon ja joulua viettämään. Matka suuntautui Phuketiin, jossa odotti loput Virtaset sekä Satu. Ensimmäiset kolme yötä nukuttiin salaa edellämainittujen hotellihuoneessa. Kolmantena aamuna, kun olimme lähdössä Phi Phille, hotellin henkilökunta alkoi jo hieman kyselemään että mitäs tyyppejä sitä oikein ollaan. Sitten oltiin pari yötä Phi Phillä ja jouluksi takaisin Phuketiin. Joulupäivänä lähdettiin takaisin Penangille ja kouluun.

Phuket sinänsä ei ollut paikkana kovinkaan paljon minun mieleeni, semmonen turistipaikka. Ne on kaikki melko samankaltaisia. Paljon turisteja, paljon kaupustelijoita. Tosin tutut kasvot ja halpa alkoholi korvasivat tämän pikku seikan.

phi phi - matkalla snorklaamaan.Phi Phi oli jo mukavamapi mesta. Todella kauniita maisemia ja hieman rauhallisempaa. Ihmiset olivat paljon nuorempia ja kauniimpia. Ja suurin osa ruotsalaisia. Phi Philläkin alkaa olemaan jo melko paljon turisteja tosin. Yksi outo yksityiskohta siitä paikasta; siellä on kaksi rantaa joista toinen on päivisin lähes tyhjillään ja toinen täynnä, ja illalla toisin päin. Yksi alkuilta vietettiin tällä tyhjällä rannalla katsellen tähtiä, kuunnellen meren ääntä ja nauttien ämpäreitä (lisää ämpäreistä myöhemmin). Toisella rannalla olikin sitten muutamia megalomaanisia bileitä, täynnä nuoria länkkäreitä.

Jouluaatto oltiin tosiaan Phuketissa, jälleen samoissa hotellihuoneissa kun Virtaset ja Satu, mutta tällä kertaa ihan laillisesti maksetuilla lisävuoteilla. Jyrki ja Riitta (Nikon vanhemmat) olivat ystävällisesti joululahjaksi maksaneet meille hulppean jouluillallisen hotellimme ravintolassa. Siihen kuului about ihan vitun monta seisovaa pöytää josta sai hakea sitten erilaisia hyvyyksiä. Vaihtoehtoja oli siis paljon. Jouluaatto sujui leppoistasti syöden ja juoden. Lähtö takaisin Penangille oli seuraavana aamuna liian aikaisin.

Puolivuotiskotiimme palasimme joulupäivän iltana. Seuraavana päivänä ensimmäistä kertaa kouluun. Ja sitä seuraavana taas juhlimaan. Tällä kertaa onnistuttiin jäämään baarireissulta pois. Perjantaina olikin sitten taas reissuun lähtö. Pitkällisen pähkäilyn ja vaihtoehtojen punnitsemisen jälkeen päädyttiin viettämään uutta vuotta Singaporessa. Matkaan lähti minun ja Nikon lisäksi Esa (Tampere), Esan kaveri Vellu, Lindsay (Kanada), Paulina (Saksa) sekä Lizbeth ja Elise (Hollanti).

Singaporeen matkustettiin hyvinkin mukavalla yöbussilla, hinnaksi tuli 16 euroa. Perillä oltiin lauantai-aamuna. Lauantaina kierrettiin vähän kaupunkia ja nähtävyyksiä läpi, käytiin elektroniikkaostoksilla ja todettiin alkoholin olevan kalliimpaa kuin Suomessa. Siksi jouduttiinkin ostamaan halvin viinapullo mikä löytyi, jotain kiinalaista yrttiviinaa. Maku oli sen mukainen. Helvetin pahaa. Mutta pakkohan se jotain oli juoda. tampiot juhlahumussa. mr. niko, mr. vellu ja mr. esaSunnuntaina kierrettiin taas vähän kaupunkia ym. Illalla pelattiin vähän juomapelejä ja suunnattiin sitten Marina Bayhin katselemaan ilotulituksia. Joku muukin oli saanut päähänsä saman ajatuksen ja paikalla olikin suunnilleen miljoona ihmistä, ainakin mun mielestä. Hukattiin tytöt siinä kun taksit ei tullut samaan paikkaan ja kännykkäyhteydet toimi melko heikosti. Eipä se menoa haitannut. Katottiin siinä ilotulitukset, niitä oli yhteensä neljä. Kolme ensimmäistä oli väsyneitä ja viimeinen, joka tapahtui vuoden vaihtuessa, vähän vitun hieno. Viimeisen ilotulituksen jälkeen lähdettiin yrittämään taksia, ja niin teki miljoona muutakin ihmistä. Lopulta saatiin taksi kuitenkin hommattua ja suunnattiin poikaporukalla Sentosan saarelle Silosa Beach Partyihin. Tytöt eivät kovasta yrityksestä huolimatta saaneet taksia, ja jäivät paitsi tästä ilosta. Bileet oli melko hienot, puitteet varsinkin. Porukkaa oli sopivasti, ei liikaa. Vaahtoakin oli, liian vähän. herr arvola silosa beachin aamuyön paisteessa.Eipä siellä ihmeitä tapahtunut, vedettiin kaljaa ja tanssittiin. Takaisinpäin lähdettiin jollain bussilla, josta ei tiedetty yhtään mihin se menee. Johonkin päästiin ja sieltä jostain saatiin hyvän odottelun jälkeen taksi hotellille. Nukkumaan päästiin kahdeksan maissa, muut vähän ennen, minä vähän jälkeen. Seuraava päivä alkoi hotellihuoneen luovutuksella kello kahdeltatoista, mikä tuntui todella pahalta. Lähdettiin kiertelemään kaupunkia ja muuta. Yöbussilla kotiin ja tänään aamulla ennen seitsemää oltiin takasin kotona.

Singapore on siitä kumma paikka että se poikkeaa muista Kaakkois-Aasian maista melko radikaalisti. Joka puolella näkee erilaisia kylttejä jotka kehottavat, kieltävät ja uhkailevat. Ja lähes joka puolella on siistiä. Ja kallista. On se ihan hieno kaupunki. Paljon vihreää joka puolella, vaikka suurkaupunki onkin. Mutta ei siellä kyllä kovin pitkään ole varaa oleskella, varsinkin kun budjetti on jo valmiiksi ihan ruvella.

Huomenna on taas paluu arkeen ja kouluun. Tosin täällä ns. arki ei ole aivan samaa kuin Suomessa. Perjantaina pidetään mun synttäribileet, olette kaikki tervetulleita.

Singaporea lukuunottamatta jokaista paikkaa on tähän mennessä yhdistänyt yksi objekti; ämpäri. Perinteisin ämpärisekoitus taitaa olla pullo Sang Somia tai muuta (halpaa) viskiä, tölkki Red Bullia, Coca Colaa ja perkeleesti jäitä, mutta mitkä tahansa ainesosat kelpaa, kunhan on alkoholia. Kaikki bileet mitä täällä Penangilla on järjestetty noudattaa myös melko samaa kaavaa; joku kutsuu porukan luokseen, porukka kutsuu lisää porukkaa, juodaan ämpäreitä, pidetään meteliä, pelataan ehkä juomapelejä, lähdetään baariin kahdeltatoista, tullaan pois baarista. Ämpäreissä on myös se ominaisuus, että ne tuottavat hyvinkin vahvan humalatilan todella tehokkaasti. Tästä syystä muistikuvat paikallisista baareista on melko hatarat.

Tästähän meinaa tulla romaani. Lopetan nyt, Niko saa täydentää joskus.

Ai niin. Hyvää tulevaa vuotta kaikille.